FAQ

Veelgestelde vragen

Let op: onderstaande vragen en antwoorden zijn alleen van toepassing op het huren van een Droam. Voor alle relevante informatie over het kopen van een Droam, klik hier.

Droam
Dataverbruik
Verzenden en terugsturen
Landen en dekking
Prijzen, bestellen en betaling
Het werkt niet

 

Mocht jouw vraag er niet bij staan, neem dan contact op met de klantenservice.

 

Droam

Hoe werkt Droam?

Droam is een draadloze router (ook wel MiFi genoemd) in combinatie met een databundel die je op deze website kunt kopen voor een bepaald land en een bepaalde periode. Het werkt eigenlijk hetzelfde als je Wi-Fi thuis, maar dan op reis. Je kunt zelf kiezen voor welke landen je een databundel nodig hebt, waardoor je tijden je hele reis je eigen beveiligde Wi-Fi-hotspot op zak hebt.

 

Waarom zou ik Droam bestellen?

Omdat je overal ter wereld op je vakantiebestemming, of in de auto, of de trein, wilt kunnen internetten en e-mailen. Normaal gesproken kun je dat alleen maar met je mobiele telefoon én met extreem hoge kosten vanwege roaming. Met Droam kun je voor een vast en laag bedrag met al je apparaten (iPad, Smartphone, laptop) online zijn waar je maar wilt. Je weet vooraf dus wat je gaat betalen en je kunt de kosten delen met bijvoorbeeld je vrienden of familie, omdat er geen limiet zit op het aantal gebruikers (maximaal 5 tegelijk online).

 

Wat moet ik doen om Droam te gebruiken op vakantie?

Het enige wat je hoeft te doen is bestellen via deze website. Als je in het land van je bestemming bent kunt je op de aan/uit knop van de Droam drukken, 30 seconden wachten en je kunt verbinding maken met internet. Voor het maken van verbinding moet je op je telefoon, tablet of laptop het meegeleverde wachtwoord intypen en je bent online. Vergeet niet om ‘roaming’ uit te schakelen op je mobiele telefoon, anders internet je alsnog via je eigen mobiele provider met een hoge telefoonrekening als gevolg!

 

Met hoeveel en met welke apparaten kan ik Droam gebruiken?

Je kunt met maximaal 5 apparaten tegelijk gebruik maken van de Droam. Dit kan in principe met alle apparaten met WiFi zoals:

  • iPhone, iPod of iPad
  • Alle andere smartphones of tablets met Wi-Fi
  • Laptops met WiFi

Hoeveel kan ik besparen met Droam?

Afhankelijk van de hoeveelheid data die je wilt gebruiken en het land waar je heen wilt geen, kan je honderden tot zelfs duizenden euro’s besparen. Mobiel internet in het buitenland via normaal roamen kost je namelijk soms wel 12 euro per MB! Droam is dus tot ruim 400 keer goedkoper!

 

Kan ik de Droam makkelijk meenemen op vakantie?

Ja, de Droam weegt maar 90 gram en is ongeveer zo groot als een luciferdoosje. Je kunt hem dus meenemen in je broekzak of handbagage.

 

Wat krijg ik precies thuisgestuurd als ik een bestelling heb geplaatst?

Je ontvangt per post een Droam, een oplader en een handleiding. Ook ontvang je een gefrankeerde retour-envelop om na je abonnement alles weer terug te sturen naar ons. Je moet zelf eventueel zorgen voor een adapter voor de afwijkende stopcontacten in het betreffende land of voor een autolader als je dat wilt (die kun je ook kopen/huren tijdens het plaatsen van een bestelling).

 

Dataverbruik

Maakt het uit of ik met mijn mobiel, iPad of laptop internet?

In principe kun je met elk apparaat met Wi-Fi gebruik maken van het internet. Houd er wel rekening mee dat internetten met bijvoorbeeld je laptop of iPad veel meer data kost dan internetten via je mobiele telefoon.

Met een tablet, bijvoorbeeld een iPad, verbruik je gemiddeld 3 of 4 keer meer data dan met een mobiele telefoon. Dit komt vooral omdat afbeeldingen en video’s via apps en websites van een hogere kwaliteit moeten zijn voor het grotere scherm. Een laptop verbruikt, mede hierdoor, tot wel tien keer meer data dan een gemiddele smartphone. Let dus goed op als je met je tablet of laptop online gaat.

 

Hoe zie ik hoe veel data ik al verbruikt heb?

Op het scherm van de Droam staat een schatting van je dataverbruik. Sommige van onze Droams hebben geen scherm, in die gevallen kun je via www.droam.nl/verbruik een schatting van je verbruik zien. Je kunt ook zelf een programma op je laptop/smartphone/tablet installeren om te zien hoeveel je verbruikt hebt. Als je je exacte dataverbruik wilt weten kun je altijd even een mailtje sturen naar klantenservice@droam.nl. Zij zullen je exacte verbruik bij de betreffende provider opvragen en binnen een paar uur aan je doorgeven per mail.

 

Ik hoef alleen maar mijn email te kunnen lezen. Welke bundel moet ik nemen?

Als je alleen maar e-mails wilt lezen is 500 MB voldoende voor je. Heb je veel e-mails met grote bijlagen, dan kan je misschien beter een grotere bundel nemen, vooral als je voor een langere periode gaat. Als je ook nog een beetje wilt internetten en/of met meerdere apparaten tegelijk gebruik maakt van de Droam, dan is het raadzaam om goed op te letten op je verbruik, of 2000 MB of 3000 MB te nemen. Vooral als je een iPad (of andere tablet) of laptop hebt, kan het dataverbruik snel oplopen.

Mocht tijdens je reis blijken dat je bundel te klein is, dan kun je per e-mail of SMS naar de klantenservice een extra bundel bijkopen.

 

Wat gebeurt er als ik boven mijn bundel kom?

Als je verbruik hoger komt dan je bundel dan zal in de meeste landen de Droam automatisch stoppen met werken, of overschakelen op een hele lage snelheid. Mocht hij toch blijven werken, dan rekenen we de extra MB’s af tegen het voor de klant meest gunstige tarief (we gaan ervanuit dat je een bundel had willen bijbestellen in dat geval, dus we rekenen het reguliere tarief voor extra bundels: 500 MB á €20, 1000 MB á €30 en 2000 MB á €45. Het is ook gewoon mogelijk om zelf extra bundels bij te bestellen als je over je bundel dreigt te gaan. Zo kun je tegen ons lage tarief ongestoord blijven internetten. Mail of SMS hiervoor tijdens je reis even naar de klantenservice.

 

Krijg ik een waarschuwing of stopt het internet automatisch als mijn tegoed op is?

Ja en nee. In de meeste landen stopt de Droam automatisch, soms gaat de snelheid omlaag na je bundel tot een hele lage snelheid. Soms zal hij ook doorlopen, dan gaan we er bij de afrekening vanuit alsof je extra bundel hebt besteld, dus nog steeds een erg voordelig tarief. Je kunt zelf in de gaten moeten houden hoeveel data je al hebt verbruikt. Op het scherm van de Droam heb je een schatting van je verbruik en je kunt altijd je exacte verbruik opvragen door een e-mail te sturen naar klantenservice@droam.nl.

 

Hoe lang is mijn bundel geldig?

Je bundel is bij ons onbeperkt geldig. Wel betaal je voor elke extra dag gebruik €1,50.

 

Verzenden en terugsturen

Hoeveel dagen voor mijn reis ontvang ik de Droam?

Je ontvangt je Droam minimaal twee werkdagen voordat je abonnement in gaat.

 

Hoe moet ik de Droam na mijn reis terugsturen?

Tegelijk met je Droam ontvang je een gefrankeerde retour-envelop. Na de reis kun je de Droam en accessoires dus gratis terugsturen.

 

Binnen hoeveel dagen na mijn reis moet ik de Droam terugsturen?

Uiterlijk twee dagen na het aflopen van je abonnement moet de Droam worden teruggestuurd. Als maandag de laatste dag van je abonnement is, dan moet je de Droam uiterlijk woensdag op de post doen. Bij te laat terugsturen zullen wij extra kosten in rekening brengen. Voor elke dag dat je de Droam te laat retourneert zal €5,00 in rekening worden gebracht.

 

Kan ik de Droam ook bestellen als ik niet in Nederland woon?

Nee, momenteel verhuren en verzenden wij alleen Droam’s binnen Nederland.

 

Kan ik de Droam ook komen ophalen?

Ja dat kan. Neem hiervoor contact op met ons voor een ophaalmoment.

 

Moet ik thuisblijven om het pakketje met de Droam in ontvangst te nemen?

Nee, de Droam en toebehoren passen door de brievenbus. Ook bij het terugsturen kun je de Droam en accessoires in de meegeleverde retour-envelop gratis naar ons terug sturen.

 

Landen en dekking

Wat gebeurt er als ik geen bereik heb op mijn bestemming?

Wij zijn voor de internetverbinding afhankelijk van lokale telecomproviders. We hebben in de landen die we aanbieden afspraken met telecomproviders met de beste dekking voor mobiel internet. Het kan echter altijd voorkomen dat je geen bereik hebt. Laat dit tijdens je reis meteen weten middels een SMS naar de storingsdienst. Neem na je reis contact op met de klantenservice als je weinig of geen gebruik hebt kunnen maken van de Droam, zodat we een passende oplossing kunnen bedenken.

 

Hoe snel is mijn internet op vakantie?

De snelheid van het internet is afhankelijk van de provider in het betreffende land en je exacte locatie. Voor alle landen hebben we contracten met providers die 3G of 4G snelheid aanbieden. Afhankelijk van het land heb je dan 3G snelheid waar dat beschikbaar is (in de grotere steden en vaak ook in andere gebieden binnen de bebouwde kom). Als er geen 3G beschikbaar is (op het platteland bijvoorbeeld) zul je automatisch gebruik maken van het GPRS of EDGE netwerk. De snelheid zal dan lager zijn.

 

Waar kan ik Droam precies gebruiken?

Je kunt Droam alleen gebruiken in het land waarvoor je een bundel hebt gekocht. Als je toch gaat internetten in andere landen of in Nederland dan kunnen we extra kosten in rekening brengen (met een maximum van €30 per reis). Let op dat je de Droam uit moet zetten in het vliegtuig, net als alle andere mobiele apparaten. Op het vliegveld in het land van je bestemming kun je natuurlijk wel gewoon internetten.

 

Kan ik ook vóór en na vertrek in Nederland internetten?

In principe niet. Als je dit wilt moet je Droam EU bestellen, waardoor je je bundel overal in de EU kunt gebruiken.

 

Ik heb de Droam per ongeluk in een ander land gebruikt, waarvoor ik geen bundel heb. Wat nu?

Afhankelijk van de hoeveelheid data die je verbruikt hebt en het land waar dit gebeurde, betaal je de extra kosten die de provider ons in rekening brengt (maximaal €30). Pas dus goed op dat je de Droam alleen in je land van bestemming gebruikt.

 

Prijzen, bestellen en betaling

Ik verleng mijn reis, kan ik mijn abonnement ook verlengen?

Mocht je niet precies weten hoe lang je op reis gaat, geef dit dan vooraf bij de klantenservice aan. We kunnen hier dan rekening mee houden. Last minute verlengen is vaak niet mogelijk omdat we de Droam vaak hebben ingepland voor de volgende klant.

 

Wanneer krijg ik mijn factuur?

De factuur krijg je uiterlijk twee weken na afloop van je abonnement. We hebben deze tijd nodig om de exacte verbruikkosten te berekenen op basis van je gebruik volgens de telecomproviders. Je ontvangt dus ook de resterende borg binnen twee weken na retour van de Droam op je rekening terug.

 

Problemen

De Droam werkt niet, wat nu?

Als de Droam niet werkt kan dat meerdere oorzaken hebben. Vaak is de Droam niet voldoende opgeladen. Soms werkt het internet alleen als je bij een raam zit of buiten. Probeer ook eens opnieuw op te starten, dat wil ook wel eens helpen. Mocht dit allemaal niet werken, SMS dan de storingsdienst en vermeld wat het probleem is en wat je precies in het scherm van de Droam ziet. Hiermee kunnen we je vaak weer op weg helpen.

 

De Droam is kwijtgeraakt of kapot/beschadigd, wat nu?

Je bent zelf verantwoordelijk voor de Droam. Voor een kapotte of verloren Droam brengen we 100 euro in rekening. Een verloren of kapotte usb-kabel/netstroomadapter kost 5 euro. Als er sprake is van schade aan de Droam kunnen ook kosten in rekening worden gebracht.

 

Ik heb heel slecht bereik gehad, kan ik geld terug krijgen?

Droam is niet aansprakelijk voor de dekking op je vakantiebestemming. Wel kunnen we afhankelijk van je situatie een oplossing voor je proberen te verzinnen. Neem hiervoor (liefst nog tijdens je reis) contact op met de storingsdienst. Dat kan per sms via (+31) 613003505 of per e-mail naar klantenservice@droam.nl.

Comments are closed.